Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Co wpływa na rozwój mowy?

Dla nabywania przez dziecko języka istotne jest prawidłowe działanie funkcji, które poprzedzają rozwój mowy i artykulacji. Są to tak zwane funkcje prymarne.

Należą do nich:

Prawidłowe oddychanie - w spoczynku obejmuje wdech i wydech nosem przy zamkniętych ustach.

Oddychanie przez usta jest niefizjologiczne i prowadzi do nieprzyjemnych konsekwencji, np. częstych infekcji. Ponadto poprzez osłabienie mięśni żuchwy nieprawidłowy tor oddechowy przyczynia się do nieprawidłowej pozycji języka (język leży na dole jamy ustnej) oraz wsuwania go między zęby. Wtórnym skutkiem może tu być wadliwa wymowa tzw. międzyzębowa.

Prawidłowa pozycja spoczynkowa języka - to szeroki język umieszczony za górnymi siekaczami, przywarty do podniebienia w ¾ długości jego przedniej powierzchni grzbietowej. Ta pozycja tworzy warunki do rozwoju szczęki i podniebienia (rozrost wszerz) oraz zapewnia miejsce dla wszystkich pojawiających się zębów.

Brak tej pozycji prowadzi do nieprawidłowego rozwoju twarzoczaszki i wad zgryzu.

Prawidłowe gryzienie i żucie - pokarm powinno się odgryzać przednimi zębami, a żuć z zamkniętymi ustami, wykonując okrężne ruchy.

Skutkiem nieprawidłowego gryzienia i żucia są : wady zgryzu, problemy z artykulacją oraz zaburzenia żywieniowe.

Prawidłowe połykanie - po prawidłowym odgryzieniu i przeżuciu, język powinien być uniesiony do góry, a zęby zamknięte. Dopiero wtedy może nastąpić połknięcie stałego pokarmu i płynu.

Konsekwencjami nieprawidłowego połykania są wady zgryzu i wady wymowy.

Opracowała na podstawie literatury logopedycznej L. Żmijewska-Szemberg