Warsztaty biblioterapeutyczne
W naszej szkole prowadzone są warsztaty biblioterapeutyczne dla uczniów przez bibliotekarza będącego biblioterapeutą.
Biblioterapia jest działaniem terapeutycznym opierającym się o zastosowanie materiałów czytelniczych, jest rodzajem psychicznego wsparcia, pomocy w rozwiązywaniu osobistych problemów danej osoby przez ukierunkowane czytanie.
Biblioterapia jest metodą, która z powodzeniem może być stosowana w szkole. Uczestnikami biblioterapii mogą być uczniowie, ich rodzice, opiekunowie, nauczyciele.
Biblioterapia może pomóc w odnalezieniu się w nowej, trudnej sytuacji, np. pierwsze dni w szkole, klasie, trudności adaptacyjne, choroba lub niepełnosprawność. Może przyczynić się do zmiany samopoczucia, postaw i sposobu akceptacji siebie i innych osób dzięki czytaniu odpowiednich pozycji książkowych i rozmowy o nich.
Podstawowe techniki biblioterapeutyczne:
- głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci,
- czytanie wyselekcjonowanych tekstów przez prowadzącego,
- słuchanie tekstów biblioterapeutycznych o charakterze relaksacyjnym lub
aktywizującym, - dyskusja nad czytanym utworem (czasami zdarza się, że mówienie o książce jest
pretekstem do innej rozmowy, jest wstępnym elementem terapii poprzedzającym
poruszenie problemów bliższych uczestnikom niż te, o których traktuje utwór), - pisanie listu do bohatera literackiego,
- wymyślanie innego zakończenia utworu,
- wchodzenie w rolę wybranego bohatera i przedstawienie scenek (drama)
inspirowanych sytuacją literacką, - wykonywanie ilustracji do czytanego utworu obrazującej jego nastrój,
- wykonywanie prac plastycznych ilustrujących emocje dzieci wywołane czytanym
utworem.