Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Warsztaty biblioterapeutyczne

W naszej szkole prowadzone są warsztaty biblioterapeutyczne dla uczniów przez bibliotekarza będącego biblioterapeutą.

Biblioterapia jest działaniem terapeutycznym opierającym się o zastosowanie materiałów czytelniczych, jest rodzajem psychicznego wsparcia, pomocy w rozwiązywaniu osobistych problemów danej osoby przez ukierunkowane czytanie.

Biblioterapia jest metodą, która z powodzeniem może być stosowana w szkole. Uczestnikami biblioterapii mogą być uczniowie, ich rodzice, opiekunowie, nauczyciele. 

Biblioterapia może pomóc w odnalezieniu się w nowej, trudnej sytuacji, np. pierwsze dni w szkole, klasie, trudności adaptacyjne, choroba lub niepełnosprawność. Może przyczynić się do zmiany samopoczucia, postaw i sposobu akceptacji siebie i innych osób dzięki czytaniu odpowiednich pozycji książkowych i rozmowy o nich.

Podstawowe techniki biblioterapeutyczne:

  • głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci,
  • czytanie wyselekcjonowanych tekstów przez prowadzącego,
  • słuchanie tekstów biblioterapeutycznych o charakterze relaksacyjnym lub
    aktywizującym,
  • dyskusja nad czytanym utworem (czasami zdarza się, że mówienie o książce jest
    pretekstem do innej rozmowy, jest wstępnym elementem terapii poprzedzającym
    poruszenie problemów bliższych uczestnikom niż te, o których traktuje utwór),
  • pisanie listu do bohatera literackiego,
  • wymyślanie innego zakończenia utworu,
  • wchodzenie w rolę wybranego bohatera i przedstawienie scenek (drama)
    inspirowanych sytuacją literacką,
  • wykonywanie ilustracji do czytanego utworu obrazującej jego nastrój,
  • wykonywanie prac plastycznych ilustrujących emocje dzieci wywołane czytanym
    utworem.