Porady dla Rodziców: Jak powinien wyglądać prawidłowy chwyt pisarski ?
Prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego to chwyt trójpalcowy (narzędzie trzymane jest pomiędzy kciukiem i palcem środkowym, natomiast palec wskazujący przytrzymuje narzędzie od góry).
Ołówek/pióro dziecko powinno trzymać ok. 1,5 - 2 cm od kartki papieru. Ręka w nadgarstku powinna tworzyć linię prostą z przedramieniem.
Istnieje możliwość korygowania nieprawidłowego chwytu poprzez:
- stosowanie trójkątnego kształtu kredek/ołówków/długopisów (każdy palec ma swoją ściankę) przy jednoczesnym wytłumaczeniu i zademonstrowaniu dziecku prawidłowego chwytu,
- stosowanie trójkątnych nasadek na ołówki, przy jednoczesnym wytłumaczeniu i zademonstrowaniu dziecku prawidłowego chwytu (każdy palec ma swoją ściankę) – zaletą nasadek jest to, że pozostajemy przy cienkich ołówkach/ kredkach, które nie obciążają ręki dziecka,
- stosowanie specjalnych długopisów i ołówków.
Jak powinna wyglądać prawidłowa pozycja siedząca przy pisaniu?
Optymalna wysokość krzesła i biurka powinny zapewnić dziecku:
- możliwość oparcia pleców o oparcie krzesła
- maksymalne przysunięcie bioder do oparcia krzesła (kąt prosty między udami a plecami)
kąt prosty w kolanach (między udami a łydkami) - stopy swobodnie oparte o podłogę
- głowa ok. 30 cm powyżej zeszytu
- ręka pisząca powinna mieć zapewnione podparcie stawu łokciowego (nie może zwisać!)
Prawidłowy chwyt i prawidłowa pozycja ciała podczas siedzenia w sposób znaczący wpływają na estetykę pisma, wytrwałość ręki, a także zapewniają optymalny zakres ruchów ręki.
Opracowanie – L. Żmijewska-Szemberg na podstawie:
Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej.
Bogdanowicz M., Różyńska M. Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych.