Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Porady dla Rodziców: Jak powinien wyglądać prawidłowy chwyt pisarski ?

Prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego to chwyt trójpalcowy (narzędzie trzymane jest pomiędzy kciukiem i palcem środkowym, natomiast palec wskazujący przytrzymuje narzędzie od góry). 

Jak trzymać pióro?

Ołówek/pióro dziecko powinno trzymać ok. 1,5 - 2 cm od kartki papieru. Ręka w nadgarstku powinna tworzyć linię prostą z przedramieniem.

Istnieje możliwość korygowania nieprawidłowego chwytu poprzez:

  • stosowanie trójkątnego kształtu kredek/ołówków/długopisów (każdy palec ma swoją ściankę) przy jednoczesnym wytłumaczeniu i zademonstrowaniu dziecku prawidłowego chwytu,
  • stosowanie trójkątnych nasadek na ołówki, przy jednoczesnym wytłumaczeniu i zademonstrowaniu dziecku prawidłowego chwytu (każdy palec ma swoją ściankę) – zaletą nasadek jest to, że pozostajemy przy cienkich ołówkach/ kredkach, które nie obciążają ręki dziecka,
  • stosowanie specjalnych długopisów i ołówków.

Jak powinna wyglądać prawidłowa pozycja siedząca przy pisaniu? 

Optymalna wysokość krzesła i biurka powinny zapewnić dziecku:

  • możliwość oparcia pleców o oparcie krzesła
  • maksymalne przysunięcie bioder do oparcia krzesła (kąt prosty między udami a plecami)
    kąt prosty w kolanach (między udami a łydkami)
  • stopy swobodnie oparte o podłogę
  • głowa ok. 30 cm powyżej zeszytu
  • ręka pisząca powinna mieć zapewnione podparcie stawu łokciowego (nie może zwisać!)

Prawidłowy chwyt i prawidłowa pozycja ciała podczas siedzenia w sposób znaczący wpływają na estetykę pisma, wytrwałość ręki, a także zapewniają optymalny zakres ruchów ręki.

Opracowanie – L. Żmijewska-Szemberg na podstawie:

Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej.

Bogdanowicz M., Różyńska M. Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych.