Procedura udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU 2017 poz. 1591),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie
i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (DzU 2017 poz. 1578),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm.(DzU 2017 poz.1646).
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
2. Zadaniem wychowawców i nauczycieli jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów uczęszczających do szkoły, w tym ich zainteresowań i uzdolnień.
3. W przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
nauczyciele informują o tym wychowawcę klasy.
4. Wychowawca informuje o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
rodziców ucznia.
5. Wychowawca klasy lub inna wyznaczona przez dyrektora osoba, po uzyskaniu zgody
rodziców na objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną; planuje i koordynuje
udzielanie pomocy.
6. Dyrektor ustala formy, okres oraz wymiar godzin, w którym określone formy pomocy będą
realizowane.
7. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
uwzględnia się wymiar godzin ustalony przez dyrektora szkoły dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin dyrektor informuje pisemnie rodziców.
9. Nauczyciele dostosowują metody i formy pracy z uczniem objętym pomocą, do jego możliwości psychofizycznych.
10. Przynajmniej raz w roku, do 31 maja dokonuje się ewaluacji udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
11. Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powołuje zespół, który tworzą: wychowawca i nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem.
12. Do zadań wychowawcy ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy:
koordynowanie pracy zespołu,
ustalanie terminów spotkań zespołu,
zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora, wszystkich członków zespołu
13. Do zadań zespołu należy:
dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia po otrzymaniu orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego
opracowanie na etap edukacji, na który zostało wydane orzeczenie, Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego uwzględniającego zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonanie okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu
w miarę potrzeb dokonywanie modyfikacji programu.
Program opracowuje się w terminie:
- do 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna realizowanie kształcenia specjalnego
- 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o kształceniu specjalnym.
14. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku, mogą w nich uczestniczyć rodzice ucznia.
15. Dyrektor, z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem, zawiadamia pisemnie rodziców o spotkaniu zespołu.
16. Dyrektor może wnioskować o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej, asystenta lub pomocy nauczyciela.
17. Na wniosek lub za zgodą rodziców w spotkaniach zespołu mogą brać udział: lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
18. Rodzice ucznia otrzymują kopię:
- wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
- Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
19. Osoby biorące udział w spotkaniu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
20.Dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentacja badań i innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest w formie teczki u pedagoga szkolnego.