Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów

Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów 

Dzieci – zaczątek niebywałej energii, skarbiec talentów, mieszanina uczuć, emocji, zachłanności na życie. Trzeba tylko im pomóc, stworzyć możliwości i kochać niestrudzenie. Są takie, które od razu próbują wysokich lotów, bez względu na porażki; są takie, które trzeba zachęcić, pomóc uwierzyć, że to potrafią i takie, którym w ogóle trzeba pokazać, że mają skrzydła (...)

(fragment artykułu Jolanty Stanisz ) 

Szkoła Podstawowa nr 37 w Bielsku –Białej im. gen. Mariusza Zaruskiego, stwarza odpowiednie warunki do rozwoju różnorodnych uzdolnień i zainteresowań uczniów, poprzez indywidualne podejście do każdego z nich, stosowanie aktywizujących metod nauczania, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Sprzyjają  temu bardzo dobre warunki lokalowe, zaplecze sportowe i wykwalifikowana kadra pedagogiczna.

Wychodząc z założenia, że w każdym uczniu drzemią uzdolnienia i pasje, nasza Szkoła stara się zapewnić mu warunki do odnoszenia sukcesów. Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów umożliwia każdemu z nich określić swoje zdolności i skutecznie rozwinąć zainteresowania.

 Określenie ucznia zdolnego w Szkole:

To każdy, kto ma predyspozycje humanistyczne, matematyczne, artystyczne, przyrodniczo-ekologiczne, organizacyjno-społeczne i ruchowe. To uczeń wyróżniający się w grupie aktywnością twórczą, poznawczą, społeczną, ruchową. Jego działania są oryginalne, mają charakter twórczy i pozwalają mu na odnoszenie sukcesów w różnych dziedzinach.

 Cele główne programu :

  • rozpoznawanie, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów uczniów,
  • wszechstronny i harmonijny rozwój każdego z nich,
  • tworzenie warunków sprzyjających osiąganiu sukcesów,
  • promowanie osiągnięć,
  • współpraca z

WYKAZ OBECNIE OBOWIĄZUJĄCYCH AKTÓW PRAWNYCH DOTYCZĄCYCH KSZTAŁCENIA UCZNIÓW UZDOLNIONYCH ORAZ FORM UDZIELANIA IM POMOCY: 

  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002r. Nr 3, poz. 28)
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 2000 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz. U. Nr 92, poz. 1016)
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 41, poz. 362)
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131)

 Rola i zadania Lidera Wspierania Zdolności:

  • opracowuje Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów,
  • organizuje Dzień Talentów w Szkole i koordynuje imprezy szkolne promujące utalentowanych podopiecznych,
  • doradza uczniom w wyborze zajęć pozalekcyjnych, dostosowanych do ich zainteresowań,
  • inicjuje różne formy działalności na rzecz wszystkich uzdolnionych,
  • wspiera nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi,
  • pomaga rodzicom w rozpoznawaniu zdolności dzieci i planowaniu ich rowoju,
  • umieszcza na stronie Szkoły informacje i artykuły związane z rozpoznawaniem i rozwijaniem uzdolnień,
  • eksponuje informacje o sukcesach na gazetce ściennej Szkoły Odkrywców Talentów oraz w lokalnej prasie,
  • przeprowadza ewaluację programu,
  • współpracuje z Dyrekcją Szkoły, Radą Pedagogiczną i instytucjami rozwijającymi uzdolnienia (kluby, domy kultury, Uniwersytet Dziecięcy UNIKIDS i inne).

Zadania dyrektora Szkoły:

  • powołuje Szkolny Zespół Do Spraw Promocji Talentów,
  • dba o bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych,
  • stwarza nauczycielom możliwość pogłębiania wiedzy w zakresie pracy z uczniem zdolnym,
  • pozyskuje fundusze na podejmowane działania (konkury, festiwale, warsztaty, ),
  • współpracuje z rodzicami, środowiskiem i władzami lokalnymi oraz organizacjami wspomagającymi szkołę w rozwijaniu zainteresowań i talentów,
  • zapewnia optymalne warunki pracy z uczniem zdolnym,
  • promuje nauczycieli pracujących z uczniami zdolnymi i osiągającymi sukcesy w tym zakresie,
  • współpracuje ze Szkolnym Zespołem Do Spraw Promocji Talentów w ramach Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów. 

Zadania wychowawcy:

  • gromadzi informacje o sukcesach szkolnych i pozaszkolnych w Karcie Ucznia Zdolnego,
  • -zbiera informacje (obserwacja, wywiad, ankieta) na temat zainteresowań i osiągnięć podopiecznych,
  • współpracuje z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przedmiotów, rodzicami i Liderem Wspierania Zdolności,
  • zachęca uczniów  do   podejmowania  dodatkowych  działań  zgodnych  z   ich zainteresowaniami i predyspozycjami,
  • informuje rodziców o szkolnych kołach zainteresowań,
  • promuje sukcesy uczniów w klasie, szkole i w trakcie zebrań z rodzicami. 

Zadania nauczyciela:

  • rozpoznaje uczniów posiadających szczególne uzdolnienia,
  • poszerza ich zainteresowania i umiejętności, wspiera i motywuje do ciągłego rozwoju,
  • przygotowuje do udziału w konkursach i olimpiadach,
  • stosuje indywidualny proces nauczania na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • współpracuje z wychowawcami uczniów i innymi nauczycielami oraz rodzicami w celu zapewnienia im harmonijnego rozwoju umysłowego i psychofizycznego,
  • przekazuje wychowawcy, dyrekcji Szkoły i rodzicom informacje o osiągnięciach,
  • promuje uczniów i ich dokonania na terenie szkoły,
  • aktywnie poszukuje skutecznych form i metod pracy z uczniami zdolnymi,
  • umożliwia uzupełnienie zaległości wynikłych z przyczyn niezależnych od ucznia (udział w zawodach, konkursach, olimpiadach),
  • utrzymuje wysoki poziom wymagań, wskazuje dodatkowe źródła wiedzy.

Zadania szkolnego pedagoga:

  • opiekuje się uczniami zdolnymi, u których mogą wystąpić problemy emocjonalne i interpersonalne,
  • współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz nauczycielami w celu diagnozowania uzdolnień,
  • udziela porad i pomocy uczniom i ich rodzicom. 

Zadania bibliotekarza:

  • rozbudowuje biblioteczkę metodyczną dla nauczycieli,
  • gromadzi i eksponuje księgozbiór, sprzyjający rozwojowi intelektualnemu uczniów i rozwijający ich zainteresowania,
  • systematycznie wzbogaca zbiory,
  • gromadzi materiały dydaktyczne dotyczące konkursów i olimpiad,organizuje czytelnicze i oratorskie,
  • przechowuje Karty Zdolnego Ucznia. 

Zadania rodzica :

  • informuje wychowawcę i nauczycieli o uzdolnieniach i zainteresowaniach swojego dziecka,
  • konsultuje się z nauczycielami,
  • uczestniczy w pogadankach, prelekcjach, spotkaniach z psychologiem na terenie szkoły,
  • analizuje z wychowawcą osiągnięcia dziecka,
  • śledzi informacje na temat osiągnięć

Sposoby realizacji programu 

Wyszukiwanie uzdolnionych uczniów za pomocą szkolnych narzędzi i procedur.

Monitorowanie ich rozwoju .Promowanie uczniów zdolnych.

Organizacja konkursów i zawodów międzyszkolnych, organizowanie różnorodnych form aktywności umożliwiających rozpoznanie i rozwijanie zdolności uczniów, stwarzanie okazji do aktywności i twórczego działania. 

  • praca w samorządzie szkolnym
  • udział w kołach zainteresowań
  • udział w akcjach charytatywnych
  • udział w konkursach i olimpiadach szkolnych i pozaszkolnych
  • rozwiązywanie zadań problemowych na zajęciach
  • wykonywanie prac długoterminowych na zajęciach i w domu
  • udział w projektach klasowych i szkolnych
  • pomoc i organizowanie imprez szkolnych

 

 Udział w stałych corocznych zadaniach :

 

  • Koła zainteresowań : Przyrodnicze Literackie Biblioteczne Matematyczne Informatyczne Językowe Historyczne Biblijne Teatralne Plastyczne Instrumentalne Gry na fletach Wokalne Sportowe Międzyszkolny Konkurs Plastyczny „ Mieszkam w Beskidach „
  • Zajęcia „ Nowe Techniki Plastyczne |”
  • Wojewódzki Konkurs „ Uwolnić Odblaski „
  • Konkurs Plastyczny „ Co słonko widziało „
  • Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „ Kangur"
  • Ogólnopolska Olimpiada Matematyczna „ Olimpus"
  • Konkurs Matematyczny „ Oxford Plus „
  • Międzyszkolny Konkurs Matematyczny im. Stefana Banacha
  • Międzyszkolny Konkurs Matematyczny z elementami przyrody
  • Przegląd Kolęd i Pastorałek
  • Miedzyszkolny Festiwal Piosenki o Złota Nutkę
  • Przegląd Piosenki Ulubionej „ O złotą Nutkę „
  • Konkursy Literackie – „ Lipa „ ,„ Okno „, „ Chcecie bajki , oto bajka „
  • Międzyszkolne Konkursy Języka Polskiego
  • Miejskie , Rejonowe Konkursy Recytatorskie
  • Olimpiada z Przyrody „ Olimpus „
  • Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX
  • Konkurs Języka Angielskiego Oxford
  • Konkurs Recytatorski Szkolny i Międzyszkolny z Języka Angielskiego
  • Konkurs Języka Angielskiego w LO im. Żeromskiego
  • Międzyszkolny Konkurs Języka Angielskiego Speeling Bee
  • Przegląd teatrów szkolnych „ Igraszki Teatralne „
  • Przegląd Miniatur Teatralnych w Buczkowicach
  • Przegląd Teatrów o charakterze profilaktycznym
  • Konkursy wiedzy o ruchu drogowym
  • Międzynarodowy Ekumeniczny Konkurs Wiedzy Biblijnej- Jonasz
  • Konkurs Recytatorski „ Słońce, słońce ,życie „
  • Konkurs „ Znam swoje miasto „
  • Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
  • Międzyszkolny Konkurs „ Bajarz „
  • Międzyszkolny Konkurs J.Angielskiego organizowany przez ZCBM
  • Międzyszkolny Konkurs wiedzy o Bielsku-Białej
  • Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z matematyki i elementami przyrody
  • Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z języka polskiego z elementami przyrody
  • Konkurs Promocji Zdrowego Stylu Życia „ Mały Ratownik „
  • Zawody Sportowe – Pływackie, Piłka Nożna , Piłka siatkowa i inne 

 

Formy i metody pracy :

 

  • zajęcia indywidualne z uczniem zdolnym na zajęciach i kołach zainteresowań
  • samodzielna praca ucznia nad zagadnieniami wykraczającymi poza program nauczania wskazanymi przez nauczyciela
  • zajęcia grupowe : konkursy , zajęcia warsztatowe, projekty edukacyjne, obserwacje , pokazy , występy artystyczne , spotkania z ciekawymi ludźmi , udział w wystawach , warsztatach , koncertach
  • przygotowanie do konkursów , przeglądów, prezentacji, zawodów sportowych 

Formy promocji uczniów :

  • szkolna galeria uczniowskich osiągnięć i wytworów
  • informacje o osiągnięciach na stronie internetowej
  • koncert wzorowych uczniów
  • tablica informacyjna „ Szkoła Odkrywców Talentów „
  • szczegółowe informacje o osiągnięciach na zebraniach rodziców
  • półroczne podsumowania wyników na apelach
  • Dzień Otwarty Szkoły – Dzień Talentów- 03
  • Dyplom za szczególne osiągnięcia na koniec roku szkolnego

 Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

  • Domy Kultury
  • Organizacja PCK
  • Uniwersytet Dziecięcy UNIKIDS
  • Inne szkoły
  • Przedszkola
  • Rada Osiedla Karpackiego
  • Parafia Karpacka
  • Fundacja „ Pomóż i Ty „, „ Pola Nadziei „
  • Teatr Grodzki
  • Bielskie Towarzystwo Muzyczne
  • Teatr Polski
  • Teatr Banialuka
  • Bielskie Centrum Kultury
  • Kluby Sportowe
  • KRS TKKF „BŁONIA „
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • RODN WOM w Bielsku-Białej

 Ewaluacja programu :

  • Diagnoza wstępna
  • Obserwacja
  • Współpraca z wychowawcą i rodzicem w rozpoznaniu zdolności i ustalenia działań
  • Analiza wyników konkursów szkolnych i wyników w nauce
  • Analiza ankiety dla ucznia na temat zainteresowań
  • Analiza pod koniec roku szkolnego Karty Zdolnego Ucznia
  • Rozmowa z uczniem przeprowadzona przez nauczyciela i Pedagoga szkolnego
  • Ankieta dla uczniów , rodziców i nauczycieli – analiza osiągnięć
  • Analiza opinii PPP 

Narzędzia diagnostyczne : 

  • Ankieta dla ucznia na temat zainteresowań – klasy IV- VI
  • Wywiad z rodzicami o uzdolnieniach dziecka
  • Ankieta dla rodzica i nauczyciela
  • Karta Zdolnego Ucznia
  • Diagnozy dokonane przez PPP

 

 

 

Opracował : Lider Wspierania Zdolności - Małgorzata Gottlich -Kucharska wraz ze Szkolnym Zespołem Do Spraw Promocji Talentów.