Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów
Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów
Dzieci – zaczątek niebywałej energii, skarbiec talentów, mieszanina uczuć, emocji, zachłanności na życie. Trzeba tylko im pomóc, stworzyć możliwości i kochać niestrudzenie. Są takie, które od razu próbują wysokich lotów, bez względu na porażki; są takie, które trzeba zachęcić, pomóc uwierzyć, że to potrafią i takie, którym w ogóle trzeba pokazać, że mają skrzydła (...)
(fragment artykułu Jolanty Stanisz )
Szkoła Podstawowa nr 37 w Bielsku –Białej im. gen. Mariusza Zaruskiego, stwarza odpowiednie warunki do rozwoju różnorodnych uzdolnień i zainteresowań uczniów, poprzez indywidualne podejście do każdego z nich, stosowanie aktywizujących metod nauczania, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Sprzyjają temu bardzo dobre warunki lokalowe, zaplecze sportowe i wykwalifikowana kadra pedagogiczna.
Wychodząc z założenia, że w każdym uczniu drzemią uzdolnienia i pasje, nasza Szkoła stara się zapewnić mu warunki do odnoszenia sukcesów. Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów umożliwia każdemu z nich określić swoje zdolności i skutecznie rozwinąć zainteresowania.
Określenie ucznia zdolnego w Szkole:
To każdy, kto ma predyspozycje humanistyczne, matematyczne, artystyczne, przyrodniczo-ekologiczne, organizacyjno-społeczne i ruchowe. To uczeń wyróżniający się w grupie aktywnością twórczą, poznawczą, społeczną, ruchową. Jego działania są oryginalne, mają charakter twórczy i pozwalają mu na odnoszenie sukcesów w różnych dziedzinach.
Cele główne programu :
- rozpoznawanie, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów uczniów,
- wszechstronny i harmonijny rozwój każdego z nich,
- tworzenie warunków sprzyjających osiąganiu sukcesów,
- promowanie osiągnięć,
- współpraca z
WYKAZ OBECNIE OBOWIĄZUJĄCYCH AKTÓW PRAWNYCH DOTYCZĄCYCH KSZTAŁCENIA UCZNIÓW UZDOLNIONYCH ORAZ FORM UDZIELANIA IM POMOCY:
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002r. Nr 3, poz. 28)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 2000 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz. U. Nr 92, poz. 1016)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 41, poz. 362)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131)
Rola i zadania Lidera Wspierania Zdolności:
- opracowuje Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów,
- organizuje Dzień Talentów w Szkole i koordynuje imprezy szkolne promujące utalentowanych podopiecznych,
- doradza uczniom w wyborze zajęć pozalekcyjnych, dostosowanych do ich zainteresowań,
- inicjuje różne formy działalności na rzecz wszystkich uzdolnionych,
- wspiera nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi,
- pomaga rodzicom w rozpoznawaniu zdolności dzieci i planowaniu ich rowoju,
- umieszcza na stronie Szkoły informacje i artykuły związane z rozpoznawaniem i rozwijaniem uzdolnień,
- eksponuje informacje o sukcesach na gazetce ściennej Szkoły Odkrywców Talentów oraz w lokalnej prasie,
- przeprowadza ewaluację programu,
- współpracuje z Dyrekcją Szkoły, Radą Pedagogiczną i instytucjami rozwijającymi uzdolnienia (kluby, domy kultury, Uniwersytet Dziecięcy UNIKIDS i inne).
Zadania dyrektora Szkoły:
- powołuje Szkolny Zespół Do Spraw Promocji Talentów,
- dba o bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych,
- stwarza nauczycielom możliwość pogłębiania wiedzy w zakresie pracy z uczniem zdolnym,
- pozyskuje fundusze na podejmowane działania (konkury, festiwale, warsztaty, ),
- współpracuje z rodzicami, środowiskiem i władzami lokalnymi oraz organizacjami wspomagającymi szkołę w rozwijaniu zainteresowań i talentów,
- zapewnia optymalne warunki pracy z uczniem zdolnym,
- promuje nauczycieli pracujących z uczniami zdolnymi i osiągającymi sukcesy w tym zakresie,
- współpracuje ze Szkolnym Zespołem Do Spraw Promocji Talentów w ramach Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień i Rozwijania Talentów Uczniów.
Zadania wychowawcy:
- gromadzi informacje o sukcesach szkolnych i pozaszkolnych w Karcie Ucznia Zdolnego,
- -zbiera informacje (obserwacja, wywiad, ankieta) na temat zainteresowań i osiągnięć podopiecznych,
- współpracuje z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przedmiotów, rodzicami i Liderem Wspierania Zdolności,
- zachęca uczniów do podejmowania dodatkowych działań zgodnych z ich zainteresowaniami i predyspozycjami,
- informuje rodziców o szkolnych kołach zainteresowań,
- promuje sukcesy uczniów w klasie, szkole i w trakcie zebrań z rodzicami.
Zadania nauczyciela:
- rozpoznaje uczniów posiadających szczególne uzdolnienia,
- poszerza ich zainteresowania i umiejętności, wspiera i motywuje do ciągłego rozwoju,
- przygotowuje do udziału w konkursach i olimpiadach,
- stosuje indywidualny proces nauczania na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- współpracuje z wychowawcami uczniów i innymi nauczycielami oraz rodzicami w celu zapewnienia im harmonijnego rozwoju umysłowego i psychofizycznego,
- przekazuje wychowawcy, dyrekcji Szkoły i rodzicom informacje o osiągnięciach,
- promuje uczniów i ich dokonania na terenie szkoły,
- aktywnie poszukuje skutecznych form i metod pracy z uczniami zdolnymi,
- umożliwia uzupełnienie zaległości wynikłych z przyczyn niezależnych od ucznia (udział w zawodach, konkursach, olimpiadach),
- utrzymuje wysoki poziom wymagań, wskazuje dodatkowe źródła wiedzy.
Zadania szkolnego pedagoga:
- opiekuje się uczniami zdolnymi, u których mogą wystąpić problemy emocjonalne i interpersonalne,
- współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz nauczycielami w celu diagnozowania uzdolnień,
- udziela porad i pomocy uczniom i ich rodzicom.
Zadania bibliotekarza:
- rozbudowuje biblioteczkę metodyczną dla nauczycieli,
- gromadzi i eksponuje księgozbiór, sprzyjający rozwojowi intelektualnemu uczniów i rozwijający ich zainteresowania,
- systematycznie wzbogaca zbiory,
- gromadzi materiały dydaktyczne dotyczące konkursów i olimpiad,organizuje czytelnicze i oratorskie,
- przechowuje Karty Zdolnego Ucznia.
Zadania rodzica :
- informuje wychowawcę i nauczycieli o uzdolnieniach i zainteresowaniach swojego dziecka,
- konsultuje się z nauczycielami,
- uczestniczy w pogadankach, prelekcjach, spotkaniach z psychologiem na terenie szkoły,
- analizuje z wychowawcą osiągnięcia dziecka,
- śledzi informacje na temat osiągnięć
Sposoby realizacji programu
Wyszukiwanie uzdolnionych uczniów za pomocą szkolnych narzędzi i procedur.
Monitorowanie ich rozwoju .Promowanie uczniów zdolnych.
Organizacja konkursów i zawodów międzyszkolnych, organizowanie różnorodnych form aktywności umożliwiających rozpoznanie i rozwijanie zdolności uczniów, stwarzanie okazji do aktywności i twórczego działania.
- praca w samorządzie szkolnym
- udział w kołach zainteresowań
- udział w akcjach charytatywnych
- udział w konkursach i olimpiadach szkolnych i pozaszkolnych
- rozwiązywanie zadań problemowych na zajęciach
- wykonywanie prac długoterminowych na zajęciach i w domu
- udział w projektach klasowych i szkolnych
- pomoc i organizowanie imprez szkolnych
Udział w stałych corocznych zadaniach :
- Koła zainteresowań : Przyrodnicze Literackie Biblioteczne Matematyczne Informatyczne Językowe Historyczne Biblijne Teatralne Plastyczne Instrumentalne Gry na fletach Wokalne Sportowe Międzyszkolny Konkurs Plastyczny „ Mieszkam w Beskidach „
- Zajęcia „ Nowe Techniki Plastyczne |”
- Wojewódzki Konkurs „ Uwolnić Odblaski „
- Konkurs Plastyczny „ Co słonko widziało „
- Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „ Kangur"
- Ogólnopolska Olimpiada Matematyczna „ Olimpus"
- Konkurs Matematyczny „ Oxford Plus „
- Międzyszkolny Konkurs Matematyczny im. Stefana Banacha
- Międzyszkolny Konkurs Matematyczny z elementami przyrody
- Przegląd Kolęd i Pastorałek
- Miedzyszkolny Festiwal Piosenki o Złota Nutkę
- Przegląd Piosenki Ulubionej „ O złotą Nutkę „
- Konkursy Literackie – „ Lipa „ ,„ Okno „, „ Chcecie bajki , oto bajka „
- Międzyszkolne Konkursy Języka Polskiego
- Miejskie , Rejonowe Konkursy Recytatorskie
- Olimpiada z Przyrody „ Olimpus „
- Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX
- Konkurs Języka Angielskiego Oxford
- Konkurs Recytatorski Szkolny i Międzyszkolny z Języka Angielskiego
- Konkurs Języka Angielskiego w LO im. Żeromskiego
- Międzyszkolny Konkurs Języka Angielskiego Speeling Bee
- Przegląd teatrów szkolnych „ Igraszki Teatralne „
- Przegląd Miniatur Teatralnych w Buczkowicach
- Przegląd Teatrów o charakterze profilaktycznym
- Konkursy wiedzy o ruchu drogowym
- Międzynarodowy Ekumeniczny Konkurs Wiedzy Biblijnej- Jonasz
- Konkurs Recytatorski „ Słońce, słońce ,życie „
- Konkurs „ Znam swoje miasto „
- Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
- Międzyszkolny Konkurs „ Bajarz „
- Międzyszkolny Konkurs J.Angielskiego organizowany przez ZCBM
- Międzyszkolny Konkurs wiedzy o Bielsku-Białej
- Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z matematyki i elementami przyrody
- Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z języka polskiego z elementami przyrody
- Konkurs Promocji Zdrowego Stylu Życia „ Mały Ratownik „
- Zawody Sportowe – Pływackie, Piłka Nożna , Piłka siatkowa i inne
Formy i metody pracy :
- zajęcia indywidualne z uczniem zdolnym na zajęciach i kołach zainteresowań
- samodzielna praca ucznia nad zagadnieniami wykraczającymi poza program nauczania wskazanymi przez nauczyciela
- zajęcia grupowe : konkursy , zajęcia warsztatowe, projekty edukacyjne, obserwacje , pokazy , występy artystyczne , spotkania z ciekawymi ludźmi , udział w wystawach , warsztatach , koncertach
- przygotowanie do konkursów , przeglądów, prezentacji, zawodów sportowych
Formy promocji uczniów :
- szkolna galeria uczniowskich osiągnięć i wytworów
- informacje o osiągnięciach na stronie internetowej
- koncert wzorowych uczniów
- tablica informacyjna „ Szkoła Odkrywców Talentów „
- szczegółowe informacje o osiągnięciach na zebraniach rodziców
- półroczne podsumowania wyników na apelach
- Dzień Otwarty Szkoły – Dzień Talentów- 03
- Dyplom za szczególne osiągnięcia na koniec roku szkolnego
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- Domy Kultury
- Organizacja PCK
- Uniwersytet Dziecięcy UNIKIDS
- Inne szkoły
- Przedszkola
- Rada Osiedla Karpackiego
- Parafia Karpacka
- Fundacja „ Pomóż i Ty „, „ Pola Nadziei „
- Teatr Grodzki
- Bielskie Towarzystwo Muzyczne
- Teatr Polski
- Teatr Banialuka
- Bielskie Centrum Kultury
- Kluby Sportowe
- KRS TKKF „BŁONIA „
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- RODN WOM w Bielsku-Białej
Ewaluacja programu :
- Diagnoza wstępna
- Obserwacja
- Współpraca z wychowawcą i rodzicem w rozpoznaniu zdolności i ustalenia działań
- Analiza wyników konkursów szkolnych i wyników w nauce
- Analiza ankiety dla ucznia na temat zainteresowań
- Analiza pod koniec roku szkolnego Karty Zdolnego Ucznia
- Rozmowa z uczniem przeprowadzona przez nauczyciela i Pedagoga szkolnego
- Ankieta dla uczniów , rodziców i nauczycieli – analiza osiągnięć
- Analiza opinii PPP
Narzędzia diagnostyczne :
- Ankieta dla ucznia na temat zainteresowań – klasy IV- VI
- Wywiad z rodzicami o uzdolnieniach dziecka
- Ankieta dla rodzica i nauczyciela
- Karta Zdolnego Ucznia
- Diagnozy dokonane przez PPP
Opracował : Lider Wspierania Zdolności - Małgorzata Gottlich -Kucharska wraz ze Szkolnym Zespołem Do Spraw Promocji Talentów.