Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2019/2020

1
Podstawa prawna:
 Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
 Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20
listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
 Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967 z późniejszymi
zmianami).
 Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59z późniejszymi zmianami).
 Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst
jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
 Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
 Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów
tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.
z 2018 r. poz.214).
 Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia
ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły
policealnej (Dz.U. z 2018 r., poz.1679)
2
 WSTĘP
Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący: treści i działania o
charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze
profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o
przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej,
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców (art. 26.1 Prawo Oświatowe).
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr
37 im. gen. Mariusza Zaruskiego w Bielsku- Białej opiera się na wartościach przyjętej przez
radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przeprowadzonych
w szkole badań diagnozujących społeczność szkolną. Treści szkolnego programu
wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem
oceniania.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej
społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w
rodzinie. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój
każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w
sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej. Proces wychowania jest
wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i
młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym
zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły mają charakter systematyczny i
podejmują je wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole wspierani przez dyrekcję, pedagoga
szkolnego, psychologa szkolnego i pozostałych pracowników szkoły.
Wychowawcy klas na początku roku szkolnego opracowują klasowy program
wychowawczo-profilaktyczny z uwzględnieniem szkolnego programu.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy
potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
 wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
 ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w
roku szkolnym 2018/2019
 wniosków z pracy zespołów samokształceniowych,
 obserwacji życia szkoły i zachowań wszystkich osób wchodzących w skład tej
społeczności
 analizy ankiet przeprowadzonych końcem roku szkolnego 2018/2019
3
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczoprofilaktycznego obejmują:
 powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich
pracowników szkoły,
 zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji
zadań określonych w programie,
 respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji
organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
 współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły,
 współodpowiedzialność za efekty realizacji programu.
Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego odbywa się
w ramach:
- zajęć prowadzonych przez nauczycieli-wychowawców
- zajęć prowadzonych przez nauczycieli zajęć edukacyjnych, biblioteki, świetlicy
- godzin do dyspozycji wychowawcy
- zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez szkołę
- zajęć warsztatowych prowadzonych przez pedagoga, psychologa, specjalistów
- zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
4
II. CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 37
W BIELSKU-BIAŁEJ
Szkoła Podstawowa nr 37 mieści się na osiedlu Karpackim. Szkoła nosi imię gen.
Mariusza Zaruskiego człowieka wszechstronnego, związanego z działalnością górską,
wielkiego patrioty i społecznika.
W szkole uczy się 638 uczniów w 30 oddziałach. Szkoła dysponuje dobrze wyposażonymi
salami lekcyjnymi, pracowniami komputerowymi, pracowniami przedmiotowymi, halą
sportową, basenem oraz stołówką.
Szkoła zapewnia codzienną opiekę w ramach świetlicy szkolnej.
Uczniowie mogą korzystać z różnych form zajęć pozalekcyjnych, zarówno w ramach
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i kół rozwijających zainteresowania.
W trakcie ferii zimowych i letnich organizowane są zajęcia rekreacyjno-sportowe w formie
półkolonii.
W szkole istnieje ceremoniał szkolny i kultywowane są tradycje szkolne.
CEREMONIAŁ SZKOLNY
W szkole odbywają się następujące uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego.
ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO
ŚLUBOWANIE UCZNIÓW KLAS I
AKADEMIE Z OKAZJI: 11-LISTOPADA, 3-MAJA
POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW I CEREMONIA PRZEKAZANIA SZTANDARU
5
TRADYCJE SZKOLNE
INTEGRACYJNY ZLOT NA BŁONIACH I RAJD KLAS STARSZYCH
ŚLUBOWANIE KLAS I
PRZEGLĄD PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH
MIKOŁAJKOWY TURNIEJ SPORTOWY
WIGILIE KLASOWE
ŚRODOWISKOWE SPOTKANIE NOWOROCZNE
PRZEGLĄD KOLĘD
ZABAWA KARNAWAŁOWA
DZIEŃ OTWARTY SZKOŁY I DZIEŃ ODKRYWCÓW TALENTÓW
ZAWODY PRZEDSZKOLAKA
SPRZĄTANIE OSIEDLA KARPACKIEGO
ŚWIĘTO SZKOŁY POŁĄCZONE Z KONKURSEM LITERACKO-PLASTYCZNYM O
PATRONIE I SOBOTNI FESTYN RODZINNY
MIĘDZYSZKOLNY KONKURS PIOSENKI „O ZŁOTĄ NUTKĘ”
DZIEŃ DZIECKA I DZIEŃ SPORTU
LEKCJE UMUZYKALNIAJĄCE
WYCIECZKI PRZEDMIOTOWE
KONCERT NA ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO I WRĘCZENIE MEDALI
ABSOLWENTA
6
III. WARTOŚCI UZNAWANE PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ
Jako wartość rozumiemy to, co cenne i godne pożądania, stanowiąca przedmiot troski i
cel ludzkich dążeń, a także kryterium postępowania człowieka. Ponieważ wartości są
przewodnikami życia osobowego i społecznego, dlatego też nie mogą stać w sprzeczności z
dobrem wspólnym.
Społeczność szkolna jako priorytetowe wskazała następujące wartości:
- rodzina
- prawda
- zdrowie
- miłość
- przyjaźń
- bezpieczeństwo
- tolerancja
- odpowiedzialność
- wiedza i nauka
- szczęście
7
IV. MODEL ABSOLWENTA
Dążeniem Szkoły Podstawowej nr 37 w Bielsku-Białej jest przygotowanie uczniów do
efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji
w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Uczeń kończący szkołę, powinien:
 przyjmować odpowiedzialność za swoje postępowanie
 rozwijać uzdolnienia i zainteresowania
 rozpoznawać własne uczucia i emocje oraz być wrażliwym na drugiego człowieka
 wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę i przyjmować odpowiedzialność za swoją
dalszą naukę
 prowadzić zdrowy i aktywny tryb życia
 przestrzegać zasad i norm społecznych
 twórczo rozwiązywać problemy
 współdziałać w zespole
 rozwiązywać konflikty w sposób negocjacyjny
 stosować zasady dobrych obyczajów
 posiadać wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych
8
V. CELE OGÓLNE
Celem naszej szkoły jest wprowadzenie uczniów w świat wartości: poznanie ich,
akceptację i kierowanie się nimi w życiu; wychowanie odpowiedzialnego człowieka,
który w swoich działaniach jest autentyczny, otwarty, umiejętnie poszukuje wiedzy
oraz dba o swoje zdrowie.
VI. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU WYCHOWAWCZOPROFILAKTYCZNEGO
 Tworzenie w szkole bezpiecznej atmosfery.
 Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań i kształtowanie kultury osobistej.
 Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki.
 Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
 Uwzględnianie indywidualnych potrzeb, możliwości dziecka i troska o jego rozwój.
 Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.
 Rozwijanie umiejętności uczenia się.
 Promocja zdrowego stylu życia.
 Wspieranie uczniów w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi
dalszej edukacji.
 Rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość.
 Wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie psychiczne i
fizyczne.
 Ukazywanie zagrożeń społecznych i przeciwdziałanie im.
 Kształtowanie umiejętności życiowych, takich jak skuteczna komunikacja,
współdziałanie w zespole, rozwiązywanie konfliktów, asertywność itp.
 Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.
 Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, regionalnej, kulturowej, narodowej
i europejskiej.
 Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi.
 Kultywowanie tradycji szkolnych, regionalnych i narodowych oraz kształtowanie
szacunku do symboli narodowych.
 Współpraca z rodzicami.